Jesteś tutaj: Strona główna» Nasze osiągnięcia» Idea Korczaka

Idea Korczaka



                                          
                                                                                                                      Portret wykonany przez uczniów szkoły



W dniu 24 października 2018 roku w Kinie Atlantic w Warszawie odbyła się uroczysta gala rozdania Warszawskiej Nagrody Wychowawczej imienia Janusza Korczaka. Jest to prestiżowe wyróżnienie dla warszawskich szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, których działalności przyświeca korczakowska idea placówki otwartej, mądrej, przyjaznej i twórczej.
W kategorii „szkoła podstawowa” zakwalifikowaliśmy się do ścisłego grona dziewięciu finalistów.
Tegoroczna gala odbyła się w roku szczególnym – rocznicy 140. urodzin Janusza Korczaka oraz 111. pisarki Astrid Lindgren.
Na tę okoliczność organizatorzy konkursu zaprosili wyjątkowych gości: wnuczkę pisarki - panią Annikę Lindgren oraz Edytę Jungowską - aktorkę teatralną, filmową, telewizyjną oraz wydawcę najpopularniejszych dzieł szwedzkiej pisarki w formie książek do słuchania. Uroczystość poprowadził Artur Wolski. Naszą szkołę reprezentowali przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego.
Podsumowaniem tego spotkania niech staną się słowa Janusza Korczaka:

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.”


image

 





W roku 2017/2018 ubiegaliśmy się o przyznanie naszej szkole Warszawskiej Nagrody Wychowawczej im. Janusza Korczaka.

Na przestrzeni całego roku szkolnego podejmowaliśmy liczne inicjatywy oraz działania mające na celu:

·         Tworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów,

·         Wspieranie różnych pasji ,zainteresowań oraz uzdolnień i talentów uczniów naszej szkoły,

·         Promowanie szkoły otwartej, przyjaznej i twórczej, zauważającej potrzeby uczniów

          i oczekiwania ich rodziców,

·         Wykorzystanie potencjału dzieci i nauczycieli, uwzględniając w działalności wychowawczej

          prawa dziecka/ucznia,

·         Rozwijanie kompetencji kluczowych takich, jak:

a)      przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie na miarę możliwości

         każdego ucznia,

b)      integracja ze środowiskiem lokalnym,

c)      kreatywności,

d)     umiejętności współpracy w grupie,

e)      porozumiewanie się z otoczeniem, również uczniów korzystających z alternatywnych

         sposobów komunikacji,


·     Kształtowanie kompetencji międzykulturowych, postaw otwartości i dialogu,

·     Wzmacnianie wrażliwości i empatii, poczucia własnej wartości, akceptacji

       i poszanowania różnorodności.


Podjęte inicjatywy:

·      Powołanie na funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia pani psycholog Doroty Jurczyk

       oraz wyznaczenie dyżurów Zespołu d.s.

       Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej dla uczniów podczas przerw śródlekcyjnych.



·      Montaż na każdym piętrze szkoły Skrzynki Inicjatyw Uczniowskich


·     Przeprowadzenie w każdym miesiącu jednego tematu z cyklu zajęć wychowawczych

      pt. „Ważne problemy uczniów” w formie

      prezentacji lub zajęć warsztatowych. Warsztaty odbywały się dzięki stałej współpracy

      Wychowawców i Wychowanków

      Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Warszawie.

Tematy prezentacji:

- „Przyjaciel czy intruz – nowy w klasie”

- „Dobry człowiek – dobry uczeń”

- „Bądź odpowiedzialny”

- „Co robić, gdy masz problemy z nauką”

- „Kilka słów o tolerancji”



Tematy warsztatów:

- „Nie bój się protestować”

- „Szkolny język”

- „Każdy z nas ma inny talent”

- „Nie wagaruj”

- „Nie bój się marzyć”



·      Przeprowadzenie szkolnej akcji czytania młodszym uczniom przez ich starszych kolegów

       pt. „Starsi – młodszym”.