Certyfikaty
The European Quality Label
Szkoła otrzymała prestiżowąEuropejską Odznakę Jakości Etwinning za międzynarodowy projekt“Etwinning with Science”, którego była założycielem i koordynatorem. Projekt został przeprowadzony w roku szkolnym 2017/2108 we współpracy ze szkołami ogólnodostępnymi z Hiszpanii, Turcji i Litwy.
Projekt otrzymał wcześniejKrajową Odznakę Jakości (The Quality Label) przyznawaną “za szczególnie oryginalne i nowatorskie działania w dziedzinie europejskiej współpracy szkół przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zastosowane inicjatywy edukacyjne uznano jako „przykład dobrej praktyki, godny naśladowania przez inne szkoły zarówno w kraju, jak i za granicą” (z listu gratulacyjnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wysłanego do Dyrektora Szkoły).
The European Quality Label jest wyróżnieniem wyższej rangi i oznacza, że projekt znalazł się wśród 30 % najlepiej ocenionych projektów etwinning w Polsce.
Odznaki przyznano za spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:
· innowacja pedagogiczna i kreatywność,
· integracja z programem nauczania,
· komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi,
· współpraca pomiędzy szkołami partnerskimi,
· wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
· rezultaty, wpływ i dokumentacja.
Uczniowie realizowali interdyscyplinarny projekt na lekcjach i kole języka angielskiego, na lekcjach biologii oraz we współpracy
ze Szkolnym Kołem Ekologicznym. Za swoją pracę nagrodzeni zostali Uczniowskimi Odznakami Jakości (Etwinning Pupil Quality Label).
Mazowiecka Szkoła Aktywna Turystycznie
Konkurs, którego organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego i Mazowieckie Forum Oddziałów Polskiego Towarzystwa Turystyczno Krajoznawczego (MFO PTTK) we współpracy z Mazowieckim Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Konkurs jest organizowany na terenie województwa mazowieckiego zgodnie z rokiem szkolnym. Pierwsza edycja odbyła się w roku szkolnym 2015/2016.
W kategorii szkół specjalnych zajęliśmy I miejsce w województwie mazowieckim i uzyskaliśmy tytuł:
Złota Mazowiecka Szkoła Aktywna Turystycznie 2016
Cele konkursu:
1. Popularyzacja uprawiania turystyki krajoznawczej i kwalifikowanej w kategorii wiekowej szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze, edukacyjne i zdrowotne.
2. Propagowanie, poznawania walorów turystycznych i krajoznawczych województwa mazowieckiego
3. Wpływanie na rozwój, doskonalenie oraz popularyzację form i metod młodzieżowej działalności turystycznej, poprzez wyłanianie i nagradzanie najlepszych, najaktywniejszych turystycznie grup dzieci i młodzieży.
4. Inspirowanie powstawania i realizacji ciekawych programów pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w krajoznawstwie i turystyce szkolnej.
Zadania, które wykonaliśmy w celu zdobycia tytułu:
1. Organizacja wycieczek turystyczno – krajoznawczych dla uczniów naszej szkoły oraz udział uczniów w imprezach innych
W roku szkolnym 2015/2016 zorganizowaliśmy łącznie 56 wycieczek, w których wzięło udział 542 uczestników
2. Działanie na terenie szkoły kół zainteresowań turystyczno - krajoznawczo – przyrodniczych:
- Szkolne koło krajoznawczo – Turystyczne PTTK przy Oddziale „Mazowsze”
- Koło Młodych Przyjaciół Warszawy przy Towarzystwie Przyjaciół Warszawy
- 418 Drużyna Harcerska Nieprzetartego Szlaku
- Koło ekologiczne
- Koło fotograficzne
- Koło taneczne (tańce regionalne)
3. Zdobywanie przez uczniów odznak turystyki kwalifikowanej i odznak krajoznawczych
Uczniowie, w czasie wycieczek zdobyli łącznie 27 odznak turystyki kwalifikowanej i odznak krajoznawczych (Turysta – Przyrodnik, Tropiciel Przyrody, Młodzieżowa Odznaka Krajoznawcza, Śladami Zabytków UNESCO w Polsce) .
4. Organizacja na terenie szkoły konkursów o tematyce turystyczno-krajoznawczo-przyrodniczej oraz udział uczniów w konkursach
o tematyce turystyczno- krajoznawczo-przyrodniczej organizowanych organizowanymi przez stowarzyszenia, ośrodki dydaktyczne
5. Udział w festiwalach piosenki harcerskiej, przeglądach artystycznych
I miejsce naszych harcerzy w konkursie piosenki harcerskiej – „Festiwalu Gorących Serc” w Grajewie (19.11.2015)
6. Osiągnięcia indywidualne uczniów: udział i zajęte miejsca w regionalnych i ogólnopolskich imprezach, turniejach, konkursach,
przeglądach, akcjach i innych formach rywalizacji związanych z szeroko pojętą turystyką i krajoznawstwem.
5 grudnia 2015r. w Młodzieżowym Domu Kultury Ochota na uroczystym rozstrzygnięciu konkursu plastyczno-malarskiego pt.„Skanseny w Polsce” nagrodzona został Magda z kl. 6a,
- 2 czerwca 2016 r z okazji obchodów 1050 - lecia chrztu Polski - Konkurs recytatorski zorganizowany przez Towarzystwo
Przyjaciół Warszawy. Wśród laureatów znaleźli się dwaj uczniowie naszej szkoły: Wyróżnienia: Adrian i Kacper z klasy 6d. - W Ogólnowarszawskim Konkursie Wiedzy o Grobie Nieznanego Żołnierza (zorganizowanym przez: Fundację Grobu
Nieznanego Żołnierza, Towarzystwo Przyjaciół Warszawy – Oddział Nauczycielski, Gimnazjum nr 5 im. T. Kościuszki i Szkołę
Podstawową nr 322 im. J. Brzechwy) 8 naszych uczniów z kl. II gimnazjum otrzymało nagrody, uczeń tej samej
klasy wykonał album fotograficzny i zdobył II miejsce - W konkursie plastycznym: „Nadwiślańska przyroda” zorganizowanym przez PTTK Oddział Mazowsze w ramach projektu
Akademia Nadwiślańska, w którym systematycznie uczestniczymy wzięło udział 15 uczniów – wyłoniono 5 prac, które zostały
wysłane na konkurs. Michał z kl. III gimnazjum otrzymał wyróżnienie - W przeglądzie piosenki harcerskiej drużyny „Nieprzetartego szlaku” na festiwalu w Grajewie nasi uczniowie zdobyli I miejsce
- W konkursie ekologiczno - plastycznym „Pory roku w lesie” zorganizowanym przez lasy Miejskie Warszawy nasi
uczniowie zdobyli dwie pierwsze nagrody – w kategorii szkół podstawowych i w kategorii gimnazjów - W konkursie plastycznym „Ginące gatunki w Polsce” zorganizowanym przez Zespół Szkół Specjalnych nr 38 nasi uczniowie
zdobyli: II miejsce i trzy wyróżnienia. - W konkursie na prezentację multimedialną „Warszawa jest ciekawa” zorganizowanym w listopadzie ub. roku przez Zespół Szkół
Specjalnych nr 38 nasz uczeń zdobył wyróżnienie
z historią swego otoczenia i regionu.
Cyklicznie/ corocznie:
- Opieka nad miejscem pamięci narodowej – Redutą Bródnowską Udział w Akcji „W hołdzie i pamięci” organizowanej przez PTTK
Oddział Mazowsze – porządkujemy groby, kładziemy kwiaty i zapalamy znicze na grobach zmarłych członków PTTK oraz
poległych w walce za Ojczyznę na Cmentarzu Bródnowskim - Udział w Akcji „Sprzątanie świata”
- Sprzątanie mogił żołnierskich na Cmentarzu Bródnowskim
- Udział w akcji PTTK O/Mazowsze „Sprzątanie Doliny Wisły”
8. Współdziałanie z organizacjami, stowarzyszeniami, władzami i innymi lokalnymi partnerami przy realizacji swojego programu
turystycznego. Stała współpraca z PTTK (zwłaszcza Oddziałem „Mazowsze”)
Corocznie (w tym w r. szk. 2015/2016):
- udział w Centralnym Zlocie Młodzieży w Palmirach,
- w uroczystościach przy mogile Jerzyków w Puszczy Kampinoskiej (PTTK O/Wola)
- konkursach plastycznych organizowanych przez PTTK O/Ochota
- Rajd „Tajemnice Lasu Bielańskiego”
- Rajd „Zapomniane Cmentarze I wojny światowej”
- Z okazji Dnia Przewodnika Turystycznego - spacer w Puszczy Kampinoskiej - z Lasek (gdzie oglądaliśmy ośrodek dla dzieci
niewidomych i cmentarzyk zakładowy) do Izabelina, w którym zwiedzaliśmy Muzeum Puszczy Kampinoskiej.
- Rajd „Śladami Olszynki Grochowskiej”
- Gra terenowa w Lesie Kabackim,
- Sprzątanie Doliny Wisły,
- Spacer z Ornitologiem - Rezerwat przyrody Jeziorko Czerniakowskie,
- Spotkanie w Komisariacie Rzecznym Policji (lekcja o bezpiecznym wypoczynku nad wodą),
- Rejs Statkiem po Wiśle,
- Spotkanie w Centrum Turystyki Wodnej – rozmowa o działalności Centrum, wernisaż wystawy „Nadwiślańska przyroda”
- Corocznie (od 4 lat) Zdobywanie certyfikatu „Varsavianistyczna szkoła” i odznak TPW „Młody Przyjaciel Warszawy”:
- Udział w uroczystościach przy symbolicznej mogile prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego na Powązkach
– co rok 8 września - Udział w uroczystościach przy grobie Stanisława Lorentza - Cmentarz ewangelicko – augsburski – co rok marzec
- Spotkaniu szkół varsavianistycznych przy Grobie Nieznanego Żołnierza – z okazji rocznicy jego odsłonięcia – co rok w listopadzie
- W Konkursie Wiedzy o Grobie Nieznanego Żołnierza - kwiecień
- Obchodach rocznicowych bitwy pod Olszynką Grochowską – rekonstrukcji bitwy
- Sesjach edukacyjno – patriotycznych w zamku królewskim połączonych ze zwiedzaniem Zamku (w r. szk. 2016/2017 – 3 sesje)
- Gra miejska: "Od Cyklistów do Wodniaków"
- Spacer z przewodnikiem „Ochota w Powstaniu Warszawskim”
- Rajd „Wielokulturowe serce Pragi”
- Spacer z przewodnikiem z okazji Roku Henryka Sienkiewicza
- Spacery po Starym Mieście – różnych klas (przy okazji zdobywanie odznaki PTTK „Skarby UNESCO”)
- Spacer: Święto Tulipana na Bielanach. Wędrując szlakiem granic Żoliborza sprzed 100 lat, poznawaliśmy ciekawe miejsca na
Żoliborzu, Bielanach i Bemowie: Parku Żeromskiego przy pl. Wilsona, fort Sokolnickiego park Stawy Kellerta, park: Kępa
Potocka - Bielańskie Święto Tulipana. zwiedzanie z przewodnikiem Fortu Bema i spacer terenie fortu.
- W roku szk. 2015/2016 odbył się projekt: „Wszystkie Barwy Pragi” w ramach XI edycji Warszawskich Inicjatyw
Edukacyjnych. Wzięło w nim udział 12 grup uczniów z 7 warszawskich szkół specjalnych i integracyjnych.
Projekt składał się z 2 etapów: - Etap 1: spacer z przewodnikiem ulicami Pragi w dniu 18.04.2016 r., podczas którego uczniowie wykonywali fotografie ponad
50 różnych obiektów Pragi historycznej i nowoczesnej. - Etap 2: wykonanie prac w 5 kategoriach, które podlegały ocenie jury: krótka forma literacka, praca plastyczna dowolna
technika, collage, fotografia czarno - biała, fotografia kolorowa. Z przesłanych prac powstał album pt. „Daleko światu do praskich
klimatów – dziecięcy przewodnik po warszawskiej Pradze”, który otrzymały wszystkie grupy uczestniczące w konkursie. 10
czerwca 2016 r. podczas podsumowania projektu w ZSS nr 98 wszyscy uczestnicy mogli obejrzeć wystawę fotografii, posłuchać
wierszy laureatów, obejrzeć prezentację multimedialną „Wszystkie Barwy Pragi”. Następnie laureaci otrzymali nagrody w
poszczególnych kategoriach. Gościem specjalnym uroczystości był dziennikarz, fotograf i literat oraz autor książki „Moje miasto
Praga” pan Krzysztof Mich. Uroczystość uświetnili swymi występami praskich piosenek artyści naszej szkoły oraz zespół
seniorów „Cała Praga śpiewa”. - Współpraca z Hufcem Praga – Południe. W szkole działa 418 Drużyna Harcerska Nieprzetartego Szlaku
- Udział naszych uczniów w przeglądach i festiwalach piosenki harcerskiej na terenie Warszawy i w Grajewie
- Współpraca z grupą rekonstrukcyjną – edukacyjną „Zawiszacy” – organizacja lekcji historycznych związanych z okresem II wojny
światowej, zwłaszcza działalnością Szarych Szeregów - Współpraca ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Radomiu
- Udział naszych uczniów w przeglądach małych form Teatralnych i zwiedzanie Radomia – wycieczki kilkudniowe „aktorów”
naszego teatru „Bingo”
placówkach Oświatowych m. st. Warszawy. W ub. roku szkolnym w ramach tego programu odbywały się „Leśne spotkania”
9. Inne udokumentowane osiągnięcia szkoły i jej uczniów w dziedzinach tematycznie nawiązujących do turystyki i krajoznawstwa jak
np. fotografia krajoznawcza, piosenka turystyczna i inne.
- Ważnym elementem działalności krajoznawczej w naszej szkole jest nauka tańców regionalnych w ramach koła tanecznego.
Uczniowie uczą się o różnych regionach Mazowsza a następnie poznają tańce charakterystyczne dla tych regionów. W
2015/2016 roku kilkakrotnie występowali na przeglądach (np. przegląd artystyczny osób niepełnosprawnych – Festiwal
Twórczości Artystycznych, który rokrocznie odbywa się w Lesznie. Nasi uczniowie występują też w pięknych strojach
ludowych, wykonując tańce w czasie pokazów i projektów edukacyjnych w naszej szkole. - Uczeń gimnazjum za wykonanie albumu fotograficznego (zdjęcia własne) pt. „Grób Nieznanego Żołnierza” zajął II miejsce
w konkursie ogólnowarszawskim.
Mazowiecka Szkoła Aktywna Turystycznie

Srebrna Mazowiecka Szkoła Aktywna Turystycznie 2017
W roku szkolnym 2016/2017 przystąpiliśmy do konkursu po raz drugi.
W kategorii szkół specjalnych zajęliśmy II miejsce w województwie mazowieckim i uzyskaliśmy tytuł:
Zadania, które wykonaliśmy w celu zdobycia tytułu:
1. Organizacja wycieczek turystyczno – krajoznawczych dla uczniów naszej szkoły oraz udział uczniów w imprezach innych organizatorów, np. PTTK (rajdy, zloty, gry terenowe i in.)
W roku szkolnym 2016/2017 zorganizowaliśmy: 12 wycieczek pieszych ( w tym 7 także dla uczniów z innych szkół), 9 wycieczek krajoznawczych, oraz 17 innych (w tym 1 wycieczka dwudniowa).
Wybrane wycieczki:
- Udział w projekcie edukacyjnym Varsavianistyczna Szkoła organizowanym przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy – opisany w
zakładce dot. zdobywania certyfikatu „Varsavianistyczna szkoła” - Wyjścia do Pomnika Małego Powstańca, Pomnika Kapeli Praskiej, na Starówkę, „Fontanny na Podzamczu”, Pomnik bitwy
warszawskiej 1920 r., szopki bożonarodzeniowe na Pradze i inne - 12 i 16 października 3 klasy były na lekcjach "Szare Szeregi" w Instytucie Pamięci Narodowej - Przystanek Historia. Uczniowie
poznali historię Szarych Szeregów, ich strukturę organizacyjną oraz wkład harcerzy w walkę z okupantem. Nauczyli się także
szyfrować informacje. - 20 października w Zamku Królewskim uczestniczyliśmy w kolejnej Sesji edukacyjnej z cyklu "W kręgu tajemnic dawnej
Warszawy" zorganizowanej przez Zarząd Główny Towarzystwa Przyjaciół Warszawy i Zamek Królewski. Sesja była poświęcona
ważnym wydarzeniom: - - 490 rocznicy przyłączenia Mazowsza do Warszawy
- - 420 rocznicy stołeczności Warszawy
- - 110 rocznicy powstania Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości
- W ramach festiwalu „Warszawa w Budowie” odkrywaliśmy świat architektury i badaliśmy przestrzeń miasta i osiedli. Muzeum
Sztuki Nowoczesnej zaproponowało nam ciekawą wystawę i warsztaty. - 3 listopada uczniowie klas 4b i 6d byli na wycieczce w Wilanowie. Brali aktywny udział w lekcji o królu Janie III Sobieskim.
- Mikołajki w Łazienkach Królewskich
- 6 grudnia klasa 6d była w Łazienkach Królewskich. Zwiedzaliśmy z naszą nauczycielką historii – przewodnikiem warszawskim
Pałac na Wodzie i Podchorążówkę. - W grudniu uczniowie wraz z nauczycielami udali się na spacer "W poszukiwaniu świątecznych ozdób i tradycji" na warszawską
Starówkę. Odwiedzili też Klubokawiarnię Pożyteczną, gdzie zapoznali się z miejscem pracy dorosłych osób niepełnosprawnych. - W sobotę 13 maja 2017 r. byliśmy na spacerze Śladami Marii Skłodowskiej Curie zorganizowanym przez Towarzystwo Przyjaciół
Warszawy. - 14 listopada, z okazji Narodowego Święta Niepodległości uczestniczyliśmy w Rajdzie Niepodległościśladami miejsc związanych z
wydarzeniami i bohaterami Polski Niepodległej. - 22 listopada klasa IIIA była na lekcji terenowej "Śladami Nocy Listopadowej".
- 10 grudnia odbyła się gra miejska "Spacerniak 81" zorganizowana przez Instytut Pamięci Narodowej z okazji 35 rocznicy
wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. W grze wzięli udział członkowie naszego SKKT - Rajd Warszawskim Szlakiem Dzieci Janusza Korczaka
- 22 kwietnia członkowie SKKT PTTK i Młodego Przyjaciela Warszawy uczestniczyli w rajdzie "Śladami Dzieci Janusza Korczaka",
zorganizowanym z okazji 75 rocznicy śmierci wielkiego pedagoga, lekarza i pisarza - Janusza Korczaka, Roku Ludwika Zamenhofa
(ogłoszonego przez UNESCO) i rocznicy powstania w getcie. - 56 Centralny Zlot Młodzieży PTTK Palmiry 2016 – coroczny udział w zlocie jest tradycją naszej szkoły. W sobotę 22 października
SKKT PTTK i koło fotograficzne uczestniczyły w centralnym Zlocie Młodzieży w Palmirach. Wędrowaliśmy, liczącą 10 km,
trasą z Lipkowa do Pociechy. - Inne wycieczki po Warszawie w celu zdobycia Odznak Krajoznawczych:
- Szlakiem Zabytków UNESCO – Stare Miasto w Warszawie
- 2 lutego byliśmy w cytadeli warszawskiej. Na początku złożyliśmy kwiaty przy Bramie Straceń, oddając w ten sposób hołd
bojownikom pomordowanym przez Rosjan w okresie zaborów, w tym zwłaszcza w okresie powstania styczniowego i po jego
upadku. Udaliśmy się do X Pawilonu cytadeli, który zwiedzaliśmy z przewodnikiem. - 21 kwietnia uczniowie klas 4a i 6d wybrali się na wycieczkę na Starówkę w celu zdobycia Odznaki Krajoznawczej PTTK Szlakiem
Zabytków Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce. Wszyscy obecni na wycieczce zdobyli odznakę.
- Tropiciel przyrody 12 szt
- Turysta Przyrodnik st. pop. 3 szt.
- Młody Przyjaciel Warszawy (odznaki TPW) 8 szt. (3 st. niebieski, 3 st. granatowy, 1 st. biały, 1 st srebrny)
- Warszawska Odznaka Krajoznawcza st. pop – 8 szt.
- Regionalna Odznaka Krajoznawcza st. brąz - 8 szt.
- Odznaka Krajoznawcza Szlakiem Zabytków Światowego Dziedzictwa UNESCO w stopniu popularnym – 9 szt.
3. Organizacja na terenie szkoły konkursów o tematyce turystyczno-krajoznawczo-przyrodniczej oraz udział uczniów w konkursach o
tematyce turystyczno- krajoznawczo-przyrodniczej organizowanych organizowanymi przez stowarzyszenia, ośrodki dydaktyczneUdział w konkursach i zdobyte miejsca opisane w pkt. 6
4. Osiągnięcia indywidualne uczniów: udział i zajęte miejsca w regionalnych i ogólnopolskich imprezach, turniejach, konkursach, przeglądach, akcjach i innych formach rywalizacji związanych z szeroko pojętą turystyką i krajoznawstwem.
- Międzyszkolny warszawski Konkurs Plastyczny „Nadwiślańska przyroda”; organizator: PTTK Oddział „Mazowsze”– 3 uczniów
zajęło pierwsze miejsca, dwóch uczniów – trzecie miejsca ( w różnych kategoriach wiekowych) - Międzyszkolny warszawski Konkurs multimedialny „Wisła i jej rola w życiu Warszawy”;organizator: PTTK Oddział „Mazowsze”
(prezentacja multimedialna w programie PP) – 1 uczeń zajął I miejsce - Konkurs Plastyczny „Zabytki Warszawy” organizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy – nasi uczniowie zajęli
wysokie miejsca: Paweł z klasy 4b zdobył I miejsce za piękną, styropianową wyklejankę "Kolumna Zygmunta", Zuzia z klasy 6a
otrzymała nagrodę za III miejsce w kategorii "Syrenki",
- Patryk z klasy IIIB gimnazjum zdobył II nagrodę za wyklejankę "Stare Miasto", a Weronika z klasy I A gimnazjum zdobyła
II miejsce za "Syrenkę". - „Życie Wisły w Obiektywie” – konkurs fotograficzny w ramach projektu „Łączy nas Wisła” organizowanego przez Zespół Szkół
Specjalnych nr 102 – I nagroda za pracę zbiorową - Miejsca utrwalone w legendach – konkurs fotograficzny (Towarzystwo Przyjaciół Warszawy)– dwoje uczniów z kl. I A
gimnazjum zajęło I i II miejsce
- Nasi uczniowie rokrocznie uczestniczą w Akcji PTTK / Oddział Mazowsze przed uroczystością Wszystkich Świętych na
Cmentarzu Bródnowskim – kładą kwiaty i zapalają znicze na grobach zmarłych, zasłużonych członkach PTTK oraz na grobach
żołnierzy i znanych postaci z historii. - Opiekujemy się miejscem pamięci narodowej - kilka razy w roku uczniowie sprzątają otoczenie pomnika Reduta Bródnowska,
przy Reducie organizujemy Apel Pamięci z okazji powstania Polskiego Państwa Podziemnego, w którym uczestniczy cała
społeczność szkolna. - Projekt Edukacyjny organizowany we współpracy z PTTK Oddział Mazowsze pt. Akademia Nadwiślańska. Jego główne cele to:
zapoznanie uczniów z Wisłą i jej rolą w życiu miasta oraz nadwiślańską przyrodą, obszarem Natura 2000 i rezerwatami przyrody
związanymi z doliną Wisły. W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w działaniach opisanych w zakładce dot. Akademii
Nadwiślańskiej, w tym w sprzątaniu doliny Wisły - Jubileusz 70 – lecia naszej szkoły był okazją do całorocznych działań związanych z historią szkoły - jako miejsca historycznego,
związanego latami II wojny światowej i walkami w czasie powstania warszawskiego oraz poznawaniem wydarzeń szkolnych na
przestrzeni 70 lat. Był też okazją do spotkań z nauczycielami – emerytami, przedstawicielami organizacji, z którymi
współpracujemy nasza szkoła, utrwalenia tradycji i ceremoniału szkolnego - Sprzątanie świata – rokrocznie we wrześniu uczestniczymy w ogólnoświatowej akcji sprzątania świata. Organizatorem akcji było
Szkolne Koło Ekologiczne przy współpracy z Dzielnicą Targówek, która zaopatrzyła nas w niezbędne worki i rękawice.
- W pierwszą niedzielę września nowego roku szkolnego 2016/2017 delegacja uczniów z naszej szkoły uczestniczyła w obchodach
72 rocznicy zwycięskiej bitwy pod Pociechą w puszczy kampinoskiej. - Pamięci prezydenta Stefana Starzyńskiego. Tradycyjnie 8 września, w rocznicę powołania Stefana Starzyńskiego na prezydenta
Warszawy, delegacja uczniów naszej szkoły wzięła udział w apelu pamięci zorganizowanym przez Towarzystwo Przyjaciół
Warszawy przy symbolicznym grobie prezydenta. Nasi uczniowie złożyli wiązankę z żółto - czerwonych kwiatów i zapalili znicze -
żółty i czerwony - w barwach Warszawy. - Powstanie warszawskie na Ochocie - 11 września, na zaproszenie zaprzyjaźnionych z naszą szkołą "Zawiszakami" - harcerzami z
grupy edukacyjno - rekonstrukcyjnej "Szare Szeregi" byliśmy na Zieleniaku na Ochocie, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć żywą
lekcję historii wojennej i aktywnie uczestniczyć w wyjątkowym pikniku historycznym. - 27 września z okazji rocznicy powstania Polskiego Państwa Podziemnego uczniowie starszych klas zebrali się przy pomniku
Reduta Bródnowska. Nauczyciel historii opowiedziała o Polskim Państwie Podziemnym. Potem delegacja uczniów złożyła przy
pomniku kwiaty i zapaliła znicze. - W niedzielę 6 listopada w Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej Patronki Warszawy delegacja uczniów i nauczycieli uczestniczyła w
uroczystości poświęcenia sztandaru Grupy Historyczno - Edukacyjnej "Szare Szeregi", z którą jesteśmy zaprzyjaźnieni. Nasza
szkoła wystawiła poczet sztandarowy. - 91 rocznica odsłonięcia Grobu Nieznanego Żołnierza. Z tej okazji 18 listopada odbyła się uroczystość zorganizowana przez
Towarzystwo Przyjaciół Warszawy, na którą zaproszone zostały wszystkie placówki realizujące program "Varsavianistyczna
szkoła". Nasza szkoła reprezentowana była przez klasy 6d i IIIA. Uczniowie złożyli kwiaty na płycie grobu i wpisali się do księgi
pamiątkowej. - Akcja Kutschera - 1 lutego. Uroczystości upamiętniające 73 rocznicę Akcji Kutschera: w miejscu akcji w Al. Ujazdowskich oraz
przy szpitalu praskim, do którego przywieziono rannych uczestników zamachu. W obu miejscach wysłuchaliśmy
okolicznościowych przemówień i składaliśmy kwiaty. - Rok Tadeusza Kościuszki. 12 lutego, z okazji ogłoszonego przez Sejm RP Roku Tadeusza Kościuszki, którego 200 rocznicę
śmierci będziemy obchodzili 15 października, uczestniczyliśmy w wycieczce po Warszawie śladami naszego bohatera narodowego. - Złożyliśmy kwiaty przy pomniku Tadeusza Kościuszki, Marii Konopnickiej, Grobie Nieznanego Żołnierza.Obejrzeliśmy uroczystą
odprawę wart.
- Szkoła współpracuje z PTTK – Oddziałem Mazowsze. SKKT PTTK „Wędrownicy” liczy obecnie 12 członków oraz 6 sympatyków. Szkoła organizuje wspólne z PTTK projekty, w tym Akademię Nadwiślańską (cykl działań: gry, rajdy, konkursy i in.). Nauczyciele tej szkoły obchodzą trasy, przygotowują zadania dla szkół – innych uczestników projektu. Uczestniczy też w działaniach proponowanych przez inne oddziały
- Współpraca z Towarzystwem Przyjaciół Warszawy. Koło Młodych Przyjaciół Warszawy (10 uczniów) uczestniczy w zdobywaniu certyfikatu Varsavianistyczna Szkoła. W czerwcu 2017 r. szkoła uzyskała certyfikat bezterminowy – za czteroletni udział w projekcie, podejmowanie licznych działań, głównie o charakterze turystyczno – krajoznawczym
- Współpraca z ZHP – Hufiec Praga Południe. Harcerze naszej drużyny (418 WDH) Nieprzetartego Szlaku uczestniczą w działaniach organizowanych przez ZHP (rajdy, festiwale piosenki, gry terenowe)
- Współpraca z innymi szkołami specjalnymi – udział we wspólnym projekcie m.st. Warszawy „Wspieranie edukacji ekologicznej w warszawskich placówkach oświatowych” realizowana przez szkolne koło ekologiczne
- Współpraca z grupami edukacyjno – rekonstrukcyjnymi: „Szare Szeregi” i „Zgrupowanie Radosław”
- Współpraca z Zespołem Szkół Gastronomicznych im. E. Pijanowskiego – udział we projektach edukacyjnych (historycznych) organizowanych przez nauczycieli Technikum z cyklu „Obiady czwartkowe” i „Warszawski Wrzesień”. Nauczyciele i uczniowie przygotowują wykłady, prezentacje, śpiewają piosenki o Warszawie
7. Inne udokumentowane osiągnięcia szkoły i jej uczniów w dziedzinach tematycznie nawiązujących do turystyki i krajoznawstwa jak np. fotografia krajoznawcza, piosenka turystyczna i inne.
Zdobycie certyfikatów:
Złota Mazowiecka Szkoła Aktywna Turystycznie
Varsavianistyczna Szkoła - tytuł Lidera Varsavianistycznej szkoły
Akademia Nadwiślańska – puchar i I miejsce
Sztandar szkoły został udekorowany medalem Krystyny Krahelskiej – Pamięci Powstania Warszawskiego
(w czasie uroczystości 70 – lecia szkoły)
Certyfikat „Akademia Nadwiślańska” nadawany przez Polskie Towarzystwo Turystyczno – Krajoznawcze Oddział „Mazowsze” w latach 2016 ( I edycja), 2017 (II edycja) oraz 2019 - 2020 (III edycja)
Celem Akademii Nadwiślańskiej w latach 2016 i 20217 było:
- Włączenie warszawskich szkół do działań związanych z obchodami Roku Wisły 2017
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Wiśle jako rzece przepływającej przez Warszawę
- Promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Wisły i jej roli w życiu naszego miasta oraz poznawaniu
„nadwiślańskich” rezerwatów przyrody - Podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem Wisły i terenów nadwiślańskich
- Branie udziału w działaniach PTTK Oddział „Mazowsze” organizowanych dla dzieci i młodzieży: grach terenowych, rajdach,
spacerach z przewodnikiem, ornitologami, instruktorami ochrony przyrody, zajęciach o bezpieczeństwie w Komisariacie
Rzecznym Policji, konkursach - Integrowanie społeczności szkolnej wokół działań na rzecz środowiska przyrodniczego związanego z Wisłą; uczestniczenie
w organizowanych przez PTTK akcjach sprzątania doliny Wisły - Promowanie zdrowego i aktywnego wypoczynku nad Wisłą
- Zachęcanie uczniów do spacerów nad Wisłę w celu poznania jej naturalnego charakteru, w tym: nadwiślańskich rezerwatów
przyrody i obszaru „Natura 2000” - Promowanie warszawskiej przyrody i jej unikalnej różnorodności flory i fauny;
Cele Akademii Nadwiślańskiej w latach 2019 - 2020
- wsparcie młodych warszawiaków w podejmowaniu działań na rzecz swojego miasta; zachęcanie uczniów do uczestnictwa w kształtowaniu przyjaznej przestrzeni publicznej, wzmacnianie poczucia podmiotowości i sprawczości młodych mieszkańców Warszawy,
- szeroko pojęta edukacja przyrodnicza, ekologiczna i wiślana dzieci i młodzieży warszawskich szkół - podstawowych, ponadpodstawowych i specjalnych - wzrost wiedzy uczestników projektu z zakresu przyrody Warszawy oraz ekologii, historycznego i współczesnego znaczenia Wisły dla tożsamości Warszawy,
- rozwijanie świadomości ekologicznej, budowanie pozytywnych nawyków związanych z zachowaniem czystości Wisły i jej otoczenia oraz warszawskich lasów i terenów zielonych,
- aktywizacja uczniów poprzez stworzenie okazji spędzania wolnego czasu (w dni wolne od nauki szkolnej) w zielonej przestrzeni Warszawy: spacery z instruktorami ochrony przyrody, gry terenowe, rajdy piesze, wspólne ogniska (na terenach wyznaczonych w Powsinie, Lesie Młocińskim, Lesie Bemowo),
- podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w zakresie zasad bezpieczeństwa na wodzie i nad wodą oraz znaczenia rzeki Wisły dla miasta,
- poznawanie obszarów chronionych w przestrzeni Wisły, ścieżek edukacyjnych, miejsc rekreacji nad Wisłą,
- rozwijanie zdolności plastycznych poprzez przygotowywanie prac na konkurs plastyczny "Warszawskie rezerwaty przyrody",
- aktywizacja młodych warszawiaków i wsparcie działania na rzecz czystości Wisły - organizacja wielkiego Sprzątania Doliny Wisły
- ukazanie atrakcyjności spędzania czasu w przestrzeni Wisły i w warszawskich rezerwatach przyrody, wskazanie na możliwość realizacji swoich zainteresowań w wyjątkowej w skali Europy zielonej, często "dzikiej" przestrzeni stolicy,
- rozwijanie kompetencji kluczowych: umiejętności czytania ze zrozumieniem, praktycznego korzystania z mapy w terenie, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, wypełniania kart z zadaniami na podstawie informacji znalezionych w terenie.
- Zdobywanie odznak turystycznych - Tropiciel Przyrody i Turysta-Przyrodnik
- Integracja dzieci i młodzieży warszawskich szkół specjalnych zwłaszcza placówek dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem oraz głuchych z dziećmi i młodzieżą pełnosprawną poprzez umożliwienie im udziału we wspólnym projekcie i zdobywanie odznak krajoznawczych.
Aby zdobyć dwukrotnie ten certyfikat uczestniczyliśmy w różnych działaniach PTTK:
- W akcjach „Sprzątanie doliny Wisły” organizowanych corocznie w ramach "Sprzątania świata"
- Zajęciach w Komisariacie Policji Rzecznej na temat bezpiecznego wypoczynku nad Wisłą,
- Konkursach: plastycznych „Nadwiślańska przyroda” i "Rezerwaty przyrody w Warszawie" oraz konkursie na prezentację multimedialną „Piękno nadwiślańskiej przyrody i jej znaczenie dla naszego miasta”,
- Rajdzie „Rezerwat przyrody Olszynka Grochowska ”,
- Grach terenowych „Ścieżką edukacyjną przez Las Kabacki” oraz "Kabaty i Las Kabacki"
- Spacerze z ornitologiem przez rezerwat przyrody „Jezioro Czerniakowskie” ,
- Rajdach „Skarpa Ursynowska Juliana Ursyna Niemcewicza”,
- Grach terenowych „Las Bielański”,
- Wycieczkach z instruktorem ochrony przyrody" w "Las Młociński" oraz Użytek ekologiczny Las Młociński",
- Grze terenowej "Skarpa Śródmiejska",
- Rajdach „Ławice Kiełpińskie” - z Tarchomina do Jabłonny,
- Rajdach "Wyspy Zawadowskie"
- Rajdzie "Twierdza Modlin" z obserwacją doliny Wisły i Narwi z Wieży Tatarskiej

Akademia Młodych Przyrodników

Międzyszkolny Projekt Edukacyjny zorganizowany był w 2018 roku przez Polskie Towarzystwo Turystyczno - Krajoznawcze Oddział Mazowsze we współpracy z Mazowiecką Komisją Imprez na Orientację, Zarządem Zieleni m. st. Warszawy oraz Ogrodem Botanicznym UW.
W projekcie uczestniczyli członkowie naszego SKKT PTTK "Wędrownicy".
Cele projektu:
- realizacja atrakcyjnych działań w zakresie samodzielnego, twórczego zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie przedmiotów przyrodniczych – geografii, przyrody oraz przedmiotu humanistycznego - historii w oparciu o zajęcia terenowe realizowane przede wszystkim w warszawskich parkach, które są dla uczniów nie tylko terenami rekreacyjnymi, ale także miejscem nauki pozalekcyjnej – pozaszkolnej.
- promowanie przestrzeni Wisły jako miejsca twórczego spędzania czasu.
- zdobywanie kompetencji kluczowych – zwłaszcza umiejętności uczenia się, jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata i przygotowania do dalszej edukacji oraz umiejętność czytania i rozumienia tekstów, które uczniowie wykorzystywali do wykonywania doświadczeń i zadań na kartach pracy
- dokonywanie własnych obserwacji terenowych i czytanie szczegółowych mapy terenów, na których się odbywały zajęcia. (Mapy te są specjalnie przygotowane przez naszych członków PTTK - specjalistów w dziedzinie organizacji imprez na orientację).
- "Wyględów" - gra terenowa od ul. Rakowieckiej przez Pole Mokotowskie do Cmentarza Żołnierzy Radzieckich
- "Wzdłuż Osi Saskiej" - TRInO od ul. Krakowskie Przedmieście do kościoła św. Karola Boromeusza między ul. Elektoralną a Chłodną.
- "Park Arkadia" – zwiedzanie z przewodnikiem parku – zespołu przyrodniczo – krajobrazowego
- "Aleje Ujazdowskie" - gra terenowa wzdłuż Al. Ujazdowskich i na obszarach przyległych: Ogrodu Botanicznego PAN, Dolinki Szwajcarskiej, Parku Ujazdowskiego
- "Wokół Ogrodu Krasińskich" - TRInO
- "Park Saski" - TRInO
- "Kamionek i Park Skaryszewski" - TRInO
- "Łazienki Królewskie" – TRInO na obszarze Łazienek, Agrykoli oraz okolic
oraz konkursie plastycznym - plakat „Chrońmy przyrodę Warszawy. Braliśmy także udział w Wielkim Sprzątaniu Doliny Wisły.
Projekt zakończył się uroczystym podsumowaniem w Domu Kultury Śródmieście, w czasie którego otrzymaliśmy certyfikat Akademii Młodych Przyrodników oraz puchar za zajęcie I miejsca. Uczniowie zdobyli Odznaki Turystyczno - Krajoznawcze Turystyczno - Rekreacyjnych Marszów na Orientację, Odznaki Turysty - Przyrodnika i Tropiciela Przyrody
V. BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ

Hasło konkursu: Prawo, Przyjaźń, Tolerancja
Konkurs trwał od 15 września 2012 r. do 31 marca 2013 r.
Celem konkursu było spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki, w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Równocześnie konkurs służył podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów.
Wykonaliśmy wszystkie zadania przewidziane w regulaminie konkursu i otrzymaliśmy tytuł Bezpiecznej Szkoły.
Wykonanie zdań było oceniane przez jury.
Zad. 1. Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.
Uczniowie byli na wycieczce w Sejmie. Dowiedzieli się, kto i w jaki sposób tworzy prawo obowiązujące w Rzeczpospolitej Polskiej, poznali ścieżkę legislacyjną, zobaczyli miejsce, gdzie prawo jest stanowione. Wycieczka była potem omawiana w klasach na godzinach wychowawczych i lekcjach wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie czytali fragmenty Konstytucji RP, uczyli się o prawach i obowiązkach wynikających z Ustawy Zasadniczej.
Na podstawie oglądanej prezentacji multimedialnej odbyła się debata uczniowska na temat "Prawa dziecka". Dowiedzieli się, czym jest Konwencja Praw Dziecka, na czym polega władza rodzicielska i jakie prawa mają dzieci.
Zad. 2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
Konkurs pod hasłem: Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi? - przeprowadzano z udziałem wychowawców klas i pedagoga szkolnego oraz nauczycieli świetlicy i biblioteki. Starsi uczniowie gimnazjum z niepełnosprawnością w stopniu lekkim wypełniali ankiety oparte na metodzie metaplanu. Świetlica szkolna i biblioteka szkolna przygotowały z uczniami konkursowe prace plastyczne dotyczące poprawy relacji w najbliższym otoczeniu ucznia w - domu - szkole – środowisku. Najlepsze prace konkursowe znalazły się na szkolnej wystawie.
Uczniowie z autyzmem, w celu zminimalizowania trudności komunikacyjnych, systematycznie wdrażani są do posługiwania się alternatywnymi środkami komunikacji. Piktogramy umieszczone są we wszystkich ważnych miejscach naszej szkoły, co daje efekty w poprawie relacji z uczniami bez kontaktu werbalnego.
Zad. 3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.
Uczniowie byli w Komisariacie Rzecznym Policji w Warszawie. Tam dowiedzieli się o bezpiecznym wypoczynku nad wodą, a szczególnie nad warszawską Wisłą. Poznali działalność policji rzecznej w Warszawie. Odbywały się spotkania ze Strażą Miejską
Najmłodsi uczniowie szkoły podstawowej wzięli także udział w teatrzyku profilaktycznym „O Florce, która chciała zostać piłkarzem” na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach z obcymi. Organizatorem przedstawienia był Referat Profilaktyki Straży Miejskiej. W przedstawieniu, które odbyło się w Białołęckim Ośrodku Kultury na Tarchominie.
W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych uczniów, organizowane są w szkole spektakle Teatrzyku Gargulec, którego aktorzy przekazują najmłodszym uczniom treści o charakterze profilaktycznym, by chronić dzieci przed różnymi rodzajami zagrożeń.
Ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy przeprowadzał dla wszystkich uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa z udziałem pielęgniarki szkolnej. Wszyscy chętni uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności na manekinie.
Zad. 4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta" - język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego..."
Ochrona dóbr osobistych w naszej szkole odbywa się w oparciu o wypracowane „Procedury postepowania w sytuacjach kryzysowych”. Bezwzględnie udaremniane są próby jakiejkolwiek przemocy rówieśniczej, w tym naruszania nietykalności cielesnej. Z uwagi na fakt, że przerwy między lekcjami mogą stać się czasoprzestrzenią wzajemnych relacji uczniowskich o różnych skutkach, stąd pedagog szkolny już na początku roku szkolnego zorganizował wśród uczniów i nauczycieli sondaż dotyczący wzajemnych relacji między uczniami, bezpieczeństwa podczas przerw, ochrony mienia uczniów i wyeliminowania wulgarnego słownictwa. Uczniowie i nauczyciele zapoznali się z wynikami sondażu, a podjęte działania wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa podczas przerw i wzajemne relacje między uczniami.
Na przerwach dyżurujący nauczyciele i pomoce nauczycieli natychmiast reagują na wszelkie występki uczniów. 3 - 4 aktywnie dyżurujących nauczycieli na niedużym korytarzu zapewnia ochronę nietykalności wszystkim uczniom.
We wszystkich klasach przeprowadzone zostały lekcje wychowawcze na temat sposobów bezpiecznego i kulturalnego spędzania czasu wolnego na przerwach. W starszych klasach przeprowadzona została ankieta na temat zachowania uczniów na przerwach oraz ich preferencji dotyczących spędzania przerw. Wyniki ankiety zostały wywieszone na korytarzu. Posłużyły one do dalszej pracy wychowawczej. Wspólnie z uczniami ustalono zasady zachowań na przerwach oraz konsekwencje, z którymi spotkają się ci, którzy łamią te zasady.
Na zajęciach z wychowawcami w klasach 5 – 6 szkoły podstawowej i I – III gimnazjumomówiono, na czym polega naruszenie nietykalności cielesnej i jakie są konsekwencje prawne takich zachowań. O tych konsekwencjach była także mowa na spotkaniu uczniów gimnazjum z Panią Dominiką Dąbrowską, funkcjonariuszką Komendy Rejonowej Policji Warszawa VI, pracownikiem Zespołu ds. Prewencji Kryminalnej. Uczniowie dowiedzieli się m. in., na czym polega naruszenie nietykalności cielesnej, kiedy sąd może odstąpić od wymierzenia kary za ten występek i jakie grożą konsekwencje za naruszenie dóbr osobistych urzędnika państwowego, np. policjanta czy nauczyciela przez nieletniego, a jakie przez pełnoletniego ucznia.
W naszej szkole poruszane są problemy cyberprzemocy i to zarówno na lekcjach wychowawczych, zajęciach z pedagogiem jak i na spotkaniach naszych uczniów z policją i Strażą Miejską. Na zajęciach tych uczniowie dowiadywali się, czym jest cyberprzemoc i co należy zrobić, gdy jest się ofiarą takiego przestępstwa. Zajęcia o cyberprzemocy prowadzone przez nauczycieli odbywały się najczęściej na bazie popularnych filmów - kreskówek „Owce w sieci”. Straż Miejska oraz policja prowadziły zajęcia przy wykorzystaniu filmów profilaktycznych opracowanych przez Biuro Bezpieczeństwa I Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy przy współpracy Komendy Stołecznej Policji.
W czasie spotkania z Andrzejem Grodzkim - funkcjonariuszem z Referatu Profilaktyki Straży Miejskiej - dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej uczyły się o pozytywnych i negatywnych emocjach i ich wpływie na relacje z rówieśnikami.
Zad. 5. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić.
Śledzenie karier i losów popularnych postaci, które zakończyły się tragicznie przez narkotyki – praca z Internetem. Podczas zajęć z pedagogiem szkolnym uczniowie gimnazjum zapoznali się z informacjami o postaciach z show biznesu, którzy przez uzależnienie zakończyli karierę, a w końcu także własne życie.
Przygotowanie prac plastycznych przestrzegających przed nałogami.Na pracach znalazł się motyw e-papierosów, cannabinoli, symboliczny protest przeciw wszelkim używkom – niebezpiecznym (prochy, alkohol, konopie).
Spotkania z ekspertem - pedagogiem ds. uzależnień i profilaktyki z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 13 p. BarbarąRajewicz. Podczas spotkania uczniowie uzmysłowili sobie, że nałóg to choroba duszy i motywacji.
Zajęcia profilaktyczne w oparciu o prezentację multimedialną i wykorzystaniu ulotek „Rzuć palenie razem z nami”
Zad. 6. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki". Wskazany udział specjalisty ds. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji.
Pani pedagog - specjalista z zakresu resocjalizacji przeprowadziła w klasach zajęcia na temat wskazany w programie. Uczniowie uczyli się o tym, czym charakteryzują się kibice i czym się różnią od kiboli, dowiedzieli się, jakie niebezpieczeństwa czyhają na tych, którzy dadzą się wciągnąć do niebezpiecznych grup blokersów lub destrukcyjnych grup podwórkowych. Obejrzeli filmiki z nagraniami kibiców Legii, z którymi sympatyzuje większość naszych uczniów. Czytali i analizowali doniesienia prasowe o zachowaniu "kiboli". Zobaczyli też video klipy z muzyką blokersów. Sami wyciągnęli wnioski - NIE WARTO "wchodzić" w takie grupy.
Zad. 7. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Mój przyjaciel jest inwalidą - jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność.
Mottem do realizacji zadań Nr 7 i Nr 8 był fragment orędzia noworocznego Prezydenta Rzeczpospolitej Bronisława Komorowskiego: „Dostrzegajmy tych, którzy mają mniej sił i mniej możliwości”.
Nasza szkoła jest dostosowana do możliwości i potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
Zajęcia o potrzebach dzieci niepełnosprawnych są przeprowadzane w każdej klasie.
W naszej szkole uczą się i wychowują uczniowie z autyzmem w wieku od 7 lat do 20 lat. Dlatego priorytetem stało się chronienie tych uczniów przed skutkami ich trudnych zachowań oraz nauka innych dzieci tolerancji, ponieważ dziwne zachowania autystów mogą być powodem do dokuczania im i wyśmiewania. Stąd we wszystkich klasach zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeprowadza zajęcia w ramach godziny wychowawczej w oparciu książkę "pt. "Krzyś jest wyjątkowy". Książka napisana została dla dzieci, aby pomóc im zrozumieć, czym jest autyzm.
W klasach gimnazjalnych odbyły się lekcje z psychologiem szkolnym na temat autyzmu w oparciu o przygotowaną prezentację multimedialną. Podczas światowego dnia autyzmu, 2 kwietnia - na znak tolerancji wszyscy przychodzą do ubrani w stroje w kolorze błękitnym.
Zad. 8. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem:„Nie jesteś sam”. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa"; gdzie szukać pomocy.
Tematyka niesienia pomocy osobom w potrzebie ma ogromne znaczenie. W związku z tym pedagog szkolny zorganizował dla uczniów II i III etapu edukacyjnego spotkanie informacyjne z Panią Renata Piersą - pracownikiem socjalnym z Zespołu Małych Form Opieki i Wychowania „Chata” przy Domu Dziecka Nr 11 w Warszawie. Pani Piersa, jako opiekun jednego z uczniów naszego gimnazjum w jego usamodzielnianiu (po opuszczeniu domu dziecka), przedstawiła sposoby niesienia przez instytucje państwowe, formy pomocy dzieciom i młodzieży oraz osobom dorosłym. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się, do kogo mogą się zwrócić w przypadku problemów rodzinnych, takich jak bieda, choroba czy zaniedbanie ze strony rodziców. Pani Piersa wyjaśniła, że nie jest wstydem prosić o pomoc. Ta pomoc należy się od państwa wszystkim, którzy jej potrzebują. Wyjaśniła, które instytucje niosą bezpośrednią pomoc rodzinom w potrzebie oraz jaką pomoc możemy od tych instytucji uzyskać. Na spotkaniu z p. Piersą uczniowie dowiedzieli się o podstawach prawnych działania instytucji niosących pomoc. Dowiedzieli się o niektórych zasadach regulujących udzielanie pomocy ze strony państwa osobom potrzebującym (Ustawa o pomocy społecznej). Wyjaśniono też wątpliwości, dlaczego niektórzy uczniowie w szkole otrzymują stypendium szkolne na cele edukacyjne, a inni nie. Co tak naprawdę reguluje działaniem pedagoga szkolnego w kierunku organizowania pomocy socjalnej wybranej grupie uczniów z całej szkoły. Uczniowie zostali także zapoznani z procedurą niebieskiej karty. P. Piersa poruszyła także problem "eurosieroctwa”.
W naszej szkole działa Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny (jeden z 10 tego typu w Warszawie), w którym mogą uzyskać fachową pomoc rodzice, nauczyciele, pedagogowie, wychowawcy i wszyscy pracujący z osobami niepełnosprawnymi.
Zad. 9. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...”. Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego - w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.
„Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego” – zajęcia o tej tematyce udało się przeprowadzić na innym, w Uczelni Łazarskiego. Wzięli udział w wykładzie pt. „Obywatel w postępowaniu karnym”. Celem wykładu było przybliżenie gimnazjalistom ich odpowiedzialności karnej. Wykład był prowadzony przez sędziego Sądu Rejonowego w Piasecznie - asystenta w katedrze prawa karnego Uczelni Łazarskiego – Rafała Janiszewskiego - Downarowicza. Tematyka poruszana na wykładzie była kontynuowana na lekcjach wiedzy o społeczeństwie.
Zad. 10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, dotyczącej kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.
Nasza szkoła jest bezpieczna i przyjazna uczniom. Bezpieczeństwa na zewnątrz szkoły doglądają kamery. Wejścia osób postronnych z zewnątrz są monitorowane. W szkole przy wejściu stale pełnione są dyżury nauczycielskie, a każda osoba obca wchodząca na teren szkoły wpisuje się do księgi odwiedzin. Żaden uczeń nie może opuszczać szkoły, dopóki nie skończy wszystkich lekcji. Uczniowie po skończonych lekcjach wychodzą do domu samodzielnie tylko wtedy, gdy rodzice wyrażą na to pisemną zgodę. W programach wychowawczym i profilaktyki bezpieczeństwo znajduje się na pierwszym miejscu. Tematyka poświęcona bezpieczeństwu w szkole i poza nią realizowana jest z uczniami na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych, zajęciach z psychologiem i pedagogiem. Na temat bezpieczeństwa odbywają się szkolenia rady pedagogicznej.
Wiślana szkoła

Jesienią braliśmy udział w programie edukacji ekologicznej na temat Wisły warszawskiej. Program autorstwa fundacji Nasza Ziemia w partnerstwie z fundacją Impact oraz Urzędem miasta stołecznego Warszawy był bardzo interesujący. Przystąpiło do niego 65 placówek - szkół podstawowych, przedszkoli, gimnazjów i liceów warszawskich.
Byliśmy jedyną szkołą specjalną, która odważyła się rywalizować o certyfikat i osiągnęliśmy sukces. Wykonaliśmy wszystkie zadania. Wiele się przy tym nauczyliśmy o samej Wiśle, jej przyrodzie, roli, jaką nasza "Królowa Rzek" odgrywała w życiu Warszawy dawniej i współcześnie. Poznaliśmy historię warszawskich mostów, legendy związane z Wisłą oraz zabytki położone nad jej brzegami. Uczyliśmy się o tym, jak należy dbać o naszą rzekę. Zainteresowaliśmy się przyrodą warszawskiego odcinka Wisły oraz potrzebą i możliwościami jej ochrony, a także nabraliśmy chęci do spędzania wolnego czasu nad jej brzegami.
Aby otrzymać to wyróżnienie wykonaliśmy następujące zadania konkursowe:
Zadanie 1: Umieszczenie informacji o projekcie i o rzece Wiśle na www szkoły i na tablicy szkolnej.
Zadanie 2: Przeprowadzenie 5 lekcji na temat Wisły
Zadanie 3: Przeprowadzenie wycieczki nad Wisłę
Zadanie 4: Przeprowadzenie konkursu na temat Wisły
Zadanie 5: Zorganizowanie akcji wolontariatu szkolnego na rzecz Wisły
Zadanie 6: Zorganizowanie Szkolnego Dnia Wisły.
W realizację projektu zaangażowani byli uczniowie całej szkoły, przede wszystkim uczestnicy Szkolnego Koła Ekologicznego, Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego PTTK oraz Szkolnego Koła Fotograficznego.
Zrobiliśmy :
♥ Tablicę szkolną „Nasza Wisła”
♥ Akcję wolontariatu „Sprzątanie Doliny Wisły”
♥ Przygotowaliśmy ulotki dla przedszkolaków o bezpiecznym odpoczynku nad Wisłą i zanieśliśmy je do pobliskich przedszkoli
♥ Byliśmy na wycieczkach: "Od Wisły do Wisły, czyli spacer z Marią Potocką", "Wiślany Rezerwat Las Bielański" oraz "Miejsca Pamięci Narodowej nad Wisłą"
♥ Zorganizowaliśmy dwa konkursy: plastyczny nt. "Nasza Wisła" oraz konkurs wiedzy: "Wiem wszystko o Wiśle"
♥ Zorganizowaliśmy wystawę naszych prac plastycznych w bibliotece publicznej oraz w szkole
♥ Uczyliśmy się o Wiśle na lekcjach, zajęciach koła ekologicznego i na wycieczkach
♥ Uczyliśmy się piosenek o Wiśle
♥ W naszych działaniach współpracowaliśmy z Towarzystwem Przyjaciół Warszawy - szczególnie z Oddziałem Powiśle oraz Biblioteką
Publiczną przy ul. Bazyliańskiej
♥ Podsumowaliśmy wszystkie działania w czasie Szkolnego Dnia Wisły
Certyfikat Varsavianistycznej szkoły


Varsavianistyczna szkoła – Placówka lokalnym ośrodkiem edukacji
.jpg)

8 października 2019 r. w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego nasza szkoła otrzymała certyfikat - znak jakości:
„Placówka Lokalnym Ośrodkiem Edukacji Varsavianistycznej”.
12 czerwca 2017 w Urzędzie Dzielnicy Targówek odbyła się uroczystość zakończenia Varsavianistycznej szkoły w roku szkolnym 2016/207. Nasza szkoła stara się o ten tytuł od 4 lat. Już dwukrotnie go otrzymywaliśmy. Tym razem, za czteroletnią, wytężoną pracę uzyskaliśmy certyfikat "Varsavianistyczna szkoła" bezterminowo, a w dodatku, jako jedni z nielicznych dostaliśmy tytuł Lidera!
Uroczystość była zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy.
Wzięły w niej udział delegacje 60 szkół - uczniów, nauczycieli i dyrektorów oraz przedstawiciele władz miasta: Włodzimierz Paszyński - zastępca prezydenta m.st. Warszawy, Krzysztof Miszewski - Przewodniczący Rady Dzielnicy Targówek, Sławomir Antonik - Burmistrz Dzielnicy Targówek i inni.
Oprócz certyfikatu Varsavianistycznej szkoły otrzymaliśmy też odznaki Młodego Przyjaciela Warszawy.
Varsavianistyczna szkoła – Placówka lokalnym ośrodkiem edukacji
Certyfikat: Świetlica szkolna - przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy

8 października nasz szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół, pod nazwą
„Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy XXIII edycja.
Organizatorem programu jest Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
Konkurs będzie trwał od 19 października 2020 r. do 15 marca 2021 r.
Celem programu zaprezentowanie świetlicy szkolnej jako miejsca dla edukacji, rozwoju i zabawy uczniów.
Zadania konkursu „Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy”:
- Pogadanka nt. „Bezpieczne zabawy zimowe” – zadanie ma celu kształtowanie umiejętności wyboru ciekawego i bezpiecznego
sposobu spędzania wolnego czasu w zimie. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych przesłanych do jury konkursu. - Zorganizowanie ogólnoszkolnej akcji „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Dokarmiamy zwierzęta, robimy karmniki dla
ptaków, wywieszamy skórki… Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych/zdjęć przesłanych do jury konkursu. - „Karnawał w szkole” – przygotowanie w ramach zajęć świetlicowych masek, strojów karnawałowych. Zorganizowanie szkolnej
zabawy karnawałowej, na której uczniowie będą mogli zaprezentować swoje prace. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac
plastycznych/zdjęć przesłanych do jury konkursu. - „Tradycje Świąt Wielkanocnych” – pogadanka na temat tradycji i symboliki świąt, zwyczajów panujących w poszczególnych
regionach. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych przesłanych do jury konkursu. - „Dni międzykulturowe w świetlicy szkolnej” – zajęcia przybliżające uczniom kulturę wybranych krajów z różnych zakątków świata.
Ocena na podstawie sprawozdania oraz opowiadań/prac plastycznych przesłanych do jury konkursu. - „Jestem tolerancyjny” – pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów,
inwalidztwa… Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych przesłanych do jury konkursu. - Savoir vivre w szkole – kultura osobista jest wizytówką każdego z nas. Opracowanie Kodeksu Dobrych Manier Ucznia. Ocena na
podstawie sprawozdania przesłanego do jury konkursu.